Apel de finanţare
Denumire apel:
PRSM/366/PRSM_P3/OP2/ RSO2.8/PRSM_A26 – Sprijin acordat municipiilor, altele decât municipiile reședință de județ, și orașelor, inclusiv zonelor urbane funcționale ale acestora, din regiunea Sud-Muntenia, pentru investiții în operațiuni de mobilitate urbană multimodală sustenabilă
Prioritatea:
3 - „O regiune cu mobilitate urbană durabilă”
Obiectivul specific:
RSO2.8 - „Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon”
Tip Apel:
Programe pentru care se aplică apelul
Beneficiari eligibili
Autoritate publică locală, Parteneriate, UAT, UAT județ, UAT municipii, UAT rural
Criterii de eligibilitate solicitanţi:
Solicitantul eligibil, în sensul prezentului ghid, reprezintă entitatea care îndeplineşte cumulativ criteriile enumerate si prezentate în cadrul prezentei secțiuni.
1. Forma de constituire a solicitantului
Prezentul apel de proiecte este dedicat, exclusiv, solicitantilor eligibili din regiunea Sud-Muntenia.
Solicitanţii de finanţare pot fi:
Criteriile de eligibilitate ale solicitantului se aplică fiecărui partener din cadrul acordului de parteneriat.
Nu există restricţii cu privire la numărul partenerilor.
De asemenea, în situaţia în care sunt executate lucrări de construire pe albiile şi/sau malurile râurilor, aflate în administrarea A.N.A.R./administraţiilor bazinale de apă, se pot încheia Acorduri-cadru de parteneriat privind colaborarea dintre administrația bazinală de apă şi UAT municipiul/orașului (Modelul ……), fără ca administraţia bazinală de apă să reprezinte un partener în sensul OUG nr. 133/2021, cu modificările şi completările ulterioare, ci un colaborator care asigură buna implementare a proiectului (a se vedea Obligațiile Administraţiei Bazinale din Modelul Acordului-cadru de parteneriat……..).
2. Solicitantul şi/sau reprezentantul său legal, inclusiv partenerul şi/sau reprezentantul său legal, dacă este cazul, NU se încadrează în niciuna din situaţiile de excludere prezentate mai jos (și în Declarația unică).
În cazul parteneriatelor, toți membrii acestora vor completa și prezenta această declarație.
3. Drepturi asupra infrastructurii vizate pentru execuția de lucrări care necesită autorizație de construire/desființare:
Solicitanții eligibili trebuie să dețină, după caz:
Aceste drepturi asupra imobilelor trebuie să confere solicitantului dreptul de execuţie a lucrărilor de construcţii, în conformitate cu legislaţia în vigoare la data emiterii Autorizaţiei de construire.
Definirea drepturilor reale anterior menționate se realizează în conformitate cu prevederile Codului Civil și cu legislația aplicabilă.
Prin actele de administrare solicitantul va trebui să dovedească că poate să asigure caracterul durabil al investiţiei, în conformitate cu art. 65 din Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 1060/2021.
Perioada pentru care este conferit dreptul de administrare solicitanților eligibili și/sau partenerilor acestora trebuie să fie acoperitoare pentru durata menționată la articolul 65 din Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului nr. 1060/2021 în vederea asigurării caracterului durabil al investiției, respectiv o perioadă de cinci ani de la data efectuării plății finale în cadrul contractului de finantare.
În ceea ce privește dreptul de administrare temporară:
– conform prevederilor art. 25 alin. (8) din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, în scopul implementării acestor proiecte se conferă beneficiarilor proiectelor un drept legal de administrare temporară asupra terenurilor din domeniul public al apelor, fără a face anterior dovada deținerii terenului, exclusiv pe durata implementării și monitorizării proiectelor prevăzute în contractele de finanțare. Dreptul de administrare temporară asupra terenurilor se înscrie în cartea funciară și se radiază din cartea funciară la solicitarea beneficiarilor publici care implementează proiecte. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului. Dreptul legal de administrare temporară se consemnează în avizul de gospodărire a apelor și încetează la data finalizării duratei de implementare sau, după caz, la data finalizării duratei de monitorizare a proiectelor conform
alin. (9).
– conform prevederilor art. XII alin. (1) din OUG 171/2022, în scopul implementării acestor proiecte, se conferă beneficiarilor proiectelor un drept legal de administrare temporară asupra terenurilor din domeniul public al statului, constituit pe baza unui protocol de delegare încheiat între administratorul de drept şi beneficiarul proiectului, exclusiv pe durata implementării şi monitorizării prevăzută în contractele de finanţare aferente proiectelor. Dreptul de administrare temporară asupra terenurilor se înscrie în cartea funciară şi se radiază din cartea funciară, la solicitarea beneficiarilor care implementează proiectele. Dreptul de administrare temporară încetează odată cu finalizarea duratei de implementare sau, după caz, finalizarea duratei de monitorizare a proiectului. Prin protocolul de delegare se stabilesc: denumirea şi datele de identificare ale părţilor protocolului; obiectul protocolului, respectiv dreptul de administrare temporară delegat în favoarea beneficiarului; durata protocolului şi a dreptului de administrare temporară; drepturi şi obligaţii ale beneficiarului, cu respectarea regimului categoriei de folosinţă a terenului, conform legislaţiei incidente; situaţia şi delimitarea terenului care face obiectul protocolului şi datele de identificare ale acestuia; starea în care se află terenul; obligaţii ale implementatorului privind respectarea regulilor de eligibilitate ale finanţatorului şi privind obligativitatea asigurării pistei de audit şi asigurarea disponibilităţii documentelor, în conformitate cu prevederile contractelor de finanţare; alte categorii de informaţii necesare pentru delegarea dreptului de administrare temporară şi implementarea proiectului.
– conform art. XII alin. (5) dacă prin implementarea proiectului de infrastructură s-au generat active, respectiv bunuri care nu fac obiectul activităţii administratorului de drept stabilit conform legii, protocoalele de delegare prevăzute la alin. (1) se pot încheia pe perioada existenţei activelor sau bunurilor generate ca urmare a implementării proiectului. Pe perioada în care s-a delegat dreptul de administrare temporară, autorităţile administraţiei publice locale exercită atribuţiile specifice calităţii de administrator, respectiv desfăşoară activităţi de mentenanţă/reparaţii/investiţii şi alte categorii de activităţi şi suportă din bugetele proprii cheltuielile generate de aceste activităţi.
Din documentele privind drepturile reale asupra imobilului trebuie să reiasă faptul că dreptul respectiv este menţinut pe toată perioada implementare și durabilitate a investiţiei.
Solicitantul trebuie să deţină dreptul de execuţie a lucrărilor de construire asupra imobilelor ce fac obiectul proiectului, conform legislaţiei în vigoare, la data emiterii Autorizaţiei de construire.
Prin ”imobil”, în sensul Legii nr. 7/1996 a cadastrului şi a publicităţii imobiliare, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se înţelege terenul, cu sau fără construcţii, de pe teritoriul unei unităţi administrativ-teritoriale, care se identifică printr-un număr cadastral unic.
Dacă pe parcursul perioadei de implementare a contractului de finanțare sau în perioada de durabilitate a acestuia sunt afectate condițiile de construire/exploatare ale infrastructurii imobilului aferent proiectului, beneficiarul are obligația contractuală de a returna finanțarea nerambursabilă acordată, precum și alte penalități, dacă este cazul, în conformitate cu prevederile contractuale.
Imobilele (în conformitate cu prezentul criteriu de eligibilitate), ce fac obiectul proiectului care implică execuţia de lucrări de construcţii, trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii începând de la momentul depunerii cererii de finanţare:
Garanțiile reale asupra imobilelor (ex. ipoteca etc.) sunt considerate în accepțiunea AM PRSM incompatibile cu realizarea proiectelor de investiții în cadrul PRSM 2021-2027.
În accepțiunea AM PRSM nu este considerat sarcină dreptul de administrare/ dreptul de folosință cu titlu gratuit înscris în cartea funciară în favoarea unei structuri aflate în subordinea solicitantului şi care nu afectează condiţiile de implementare şi exploatare ale proiectului.
Nu este considerată sarcină punerea la dispoziţia operatorului de transport public local de călători a sistemelor de transport public ce fac obiectul proiectului.
Fiecare caz în parte va fi analizat în cadrul etapei de verificare a eligibilității.
Solicitantul, în cazul în care va primi finanțare din PRSM 2021-2027, pentru investiţii în infrastructură, trebuie ca pe perioada de durabilitate:
In vederea asigurării cerințelor de mai sus, solicitantul va completa Declarația unică, anexată prezentului ghid. Pentru confirmarea capacitații de a asigura caracterul durabil al investiției,
în etapa de contractare, solicitantul va depune documentul care să ateste faptul că deține dreptul de administrare/administrare temporară pentru o perioadă de, cel puțin, cinci ani de la data plății finale. Documentul respectiv se va depune obligatoriu, chiar dacă solicitantul are obligația de a fi prezentat autorizația de construire valabilă pentru lucrările prevăzute prin proiect.
De asemenea, în etapa de contractare, asumarea privind asigurarea cheltuielilor de întreținere și de mentenanță se va include în Hotărârea de aprobare a proiectului.
Aceste elemente constituie clauze în contractul de finanțare.
4. Drepturi asupra mijloacelor de transport public şi asupra altor bunuri mobile, după caz, ce fac obiectul proiectului la momentul depunerii cererii de finanţare/în etapa contractuală/de implementare, după caz, precum şi pe o perioadă de minimum 5 ani de la data plăţii finale (aşa cum reiese din documentele depuse).
În vederea respectării prevederilor art. 65 din Regulamentul (UE) nr. 1060/2021, solicitantul la finanțare trebuie să demonstreze următoarele:
a) Dreptul de proprietate publică/privată asupra mijloacelor de transport public şi asupra altor bunuri mobile, după caz, ce fac obiectul proiectului.
Pentru activitatea de modernizare a materialului rulant (tramvaielor) şi pentru modernizarea/extinderea unor sisteme de transport inteligente (STI)-e-ticketing, managementul traficului etc. este obligatoriu ca solicitantul să deţină dreptul de proprietate publică/privată asupra tramvaielor sau bunurilor ce alcătuiesc sistemele existente, ce urmează a fi modernizate/extinse. În perioada de operare, pentru materialul rulant modernizat se vor avea în vedere prevederile legislaţiei în vigoare5 privind proprietatea.
Pentru alte tipuri de activități ce implică instalarea de echipamente în mijloacele de transport public (de ex. privind sistemele de e-ticketing, managementul traficului), solicitantul va dovedi fie că deține dreptul de proprietate publică/privată asupra mijloacelor de transport în care se instalează STI (și i se aplică condițiile acestui criteriu), fie că deține dreptul de folosinţă ca drept real/de creanţă din partea operatorului de transport public pentru instalarea echipamentelor în mijloacele sale de transport (și i se aplică condițiile criteriului 5 de mai jos).
Atenție!
Dacă pe parcursul perioadei de implementare a contractului de finanțare sau în perioada de durabilitate a acestuia sunt afectate condițiile de realizare a activităților ce fac obiectul proiectului, beneficiarul are obligația contractuală de a returna finanțarea nerambursabilă acordată, precum și alte penalități, dacă este cazul, în conformitate cu prevederile contractuale.
Materialul rulant (tramvaie ce urmează a fi modernizate) şi sistemele de transport inteligente existente ce fac obiectul proiectului, îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
Garanțiile reale asupra materialului rulant şi STI, după caz (ex. ipoteca etc.) sunt considerate, în accepțiunea AMPR SM, incompatibile cu realizarea proiectelor de investiții în cadrul PRSM
2021-2027.
Nu este considerată sarcină punerea la dispoziţia operatorului de transport public local de călători a sistemelor de transport public ce fac obiectul proiectului.
Fiecare caz în parte va fi analizat în cadrul etapei de verificare a eligibilității.
Solicitantul, în cazul în care va primi finanțare din PRSM 2021-2027, trebuie ca pe perioada de durabilitate:
Aceste elemente constituie clauze în contractul de finanțare.
5. Drepturi asupra imobilelor şi asupra mijloacelor de transport public în cazul proiectelor ce vizează activitățile de creare/extindere/modernizare a sistemelor de e-ticketing, managementul traficului şi alte sisteme de transport inteligente, precum şi pentru subactivitatea de creare/modernizare/extinderea a iluminatului public6 la depunerea cererii de finanțare, pe perioada de implementare, precum şi pe o perioadă de minimum 5 ani de la data plăţii finale (aşa cum reiese din documentele depuse).
Pentru activitatea de creare/extindere/modernizare a sistemelor de e-ticketing, managementul traficului şi alte sisteme de transport inteligente, precum şi pentru subactivitatea de creare/modernizare/extindere a iluminatului public, în cazul în care solicitantul nu dovește dreptul de proprietate publică/privată/administrare/superficie asupra obiectivelor de investiție, în conformitate cu cele prevăzute la criteriile 3 şi 4, poate să demonstreze faptul că deține un drept de folosință, ca drept real sau de creanță, transmis prin orice tip de operațiune juridică. Acesta trebuie să acopere perioada de evaluare, selecție, contractare, implementare și durabilitate a investiției. În acest sens, solicitantul poate să demonstreze:
În situaţia în care pe parcursul procesului de evaluare, selecţie şi contractare, dar şi în perioada de implementare, sunt sesizate anumite probleme marginale privind dovedirea drepturilor reale asupra imobilelor sau privind condiţiile de realizare a investiţiilor proiectului, se va solicita un Memoriu tehnic din partea proiectantului care să stabilească dacă proiectul poate fi considerat funcţional fără acele investiţii/obiecte asupra cărora s-au constatat unele probleme marginale.
În situaţia în care proiectantul argumentează în Memoriul tehnic că proiectul nu este funcţional fără acele lucrări, proiectul va fi respins.
În situaţia în care proiectantul argumentează în Memoriul tehnic că proiectul este funcţional fără acele lucrări, solicitantul se angajează să scoată acele lucrări în afara proiectului, prin reproiectare, dacă este cazul, şi să elimine cheltuielile corespunzătoare din bugetul proiectului sau să le considere neeligibile, după caz. Noua documentaţie tehnico-economică reproiectată şi bugetul proiectului pot face subiectul evaluării tehnico-economice, conform celor stabilite printr-o Instrucţiune AM PRSM.
ATENȚIE!:
Dacă pe parcursul perioadei de implementare a contractului de finanțare sau în perioada de durabilitate a acestuia sunt afectate condițiile de realizare a activităților ce fac obiectul proiectului, beneficiarul are obligația contractuală de a returna finanțarea nerambursabilă acordată, precum și alte penalități, dacă este cazul, în conformitate cu prevederile contractuale.
Solicitantul, în cazul în care va primi finanțare din PRSM 2021-2027, trebuie ca, pe perioada de durabilitate, să:
Aceste elemente constituie clauze în contractul de finanțare.
6. Solicitantul va dovedi capacitatea financiară de a asigura contribuția proprie la valoarea cheltuielilor eligibile (minim 2% din valoarea cheltuielilor eligibile), acoperirea cheltuielilor neeligibile ale proiectului și asigurarea costurilor de funcționare și întreținere a investiției și serviciile asociate necesare, în vederea asigurării sustenabilității financiare a acesteia, pe perioada de durabilitate a contractului de finanțare (având în vedere art.73 alin.2, lit (d) din Regulamentul (UE) nr.1060/ 2021).
În cazul parteneriatului, dovada capacităţii de cofinanţare se face de lider şi/sau partener, după caz. Prin acordul de parteneriat se va stabili cota parte cu care va participa fiecare partener la asigurarea contribuţiei proprii a solicitantului. Se va anexa hotărârea fiecărui partener de a participa la asigurarea finanţării proiectului, cu indicarea sumelor cu care participă la acoperirea fiecărei categorii de cheltuieli.
Se va avea în vedere, în mod obligatoriu, faptul că UAT Comune din zona funcţională urbană a municipiilor/ orașelor, cu care se încheie parteneriate pentru depunerea şi implementarea
în comun a proiectelor, trebuie să fi făcut parte din zona de studiu comună a P.M.U.D. aferente respectivului municipiu/ oraș.
Pe teritoriul UAT Comune din zona funcţională urbană a municipiului/ orașului, partenere în proiect şi incluse în zona de studiu a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, se vor putea realiza investiţii comune cu municipiul/ orașul ce vizează transportul public de călători și/sau moduri nemotorizate de transport, inclusiv staţii de transport public, depouri/autobaze, amplasarea de parcări de transfer de tip „park and ride”.
Principiul parteneriatului reprezintă un aspect important la nivelul Programului Regional Sud-Muntenia 2021-2027, astfel că, în cadrul prezentului apel, a fost prevăzută posibilitatea depunerii cererilor de finanțare în parteneriat.
Când proiectul se implementează în parteneriat, prin ”solicitant/beneficiar” se înțelege întregul parteneriat (lider de parteneriat și partenerii) iar drepturile și obligațiile solicitanților/beneficiarilor revin și partenerilor.
Liderul parteneriatului va fi reprezentat de unitatea administrativ-teritorială municipiu (altul decât municipiul resedință de județ) sau unitatea administrativ-teritorială oraș.
Cererea de finanțare va fi depusă de liderul parteneriatului.
Schimbul de informații pentru toate etapele aferente unui proiect se va realiza prin intermediul liderului de parteneriat.
Activități Eligibile:
A. Înființarea, dezvoltarea și optimizarea sistemelor de transport public, inclusiv prin investiții în material rulant, mijloace de transport urban ecologice și infrastructura de transport necesară acestora (configurarea/ modernizarea/ lărgirea/ reconfigurarea străzilor din orașe și din zona urbană funcțională, numai în măsura în care astfel de investiții sunt necesare pentru a asigura funcționalitatea proiectului integrat de mobilitate urbană sustenabilă) în vederea dezvoltării transportului public și implementării măsurilor de siguranță rutieră (pasarele pietonale, pasaje subterane/supraterane auto și pietonale, intervenții asupra sistemului de iluminat public și alte elemente conexe aferente traseului reabilitat, ce nu sunt elemente dominante ale proiectelor) pentru reducerea de CO2 și dezvoltarea sistemelor de management a mobilității urbane (sisteme de management a traficului, aplicații mobility as a service, sisteme park & ride și terminale intermodale pentru transportul public urban etc.).
B. Înființarea, modernizarea, extinderea și dotarea infrastructurii pentru deplasări nemotorizate, inclusiv configurarea/ modernizarea/ lărgirea/ reconfigurarea străzilor din orașe și din zona urbană funcțională, numai în măsura în care astfel de investiții sunt necesare pentru a asigura funcționalitatea proiectului integrat de mobilitate urbană sustenabilă, precum și intervenții asupra sistemului de iluminat public aferent traseului reabilitat, amenajarea de zone pietonale, introducerea de sisteme de bike-sharing, sisteme de monitorizare etc..
C. Achiziționarea de autobuze/ microbuze pentru transport școlar.
D. Dezvoltarea unor culoare de mobilitate urbană, inclusiv prin intervenții în depourile/ autobazele pentru transport public și infrastructura tehnică aferentă precum și pentru retehnologizarea lor.
E. Dezvoltarea infrastructurii pentru combustibili alternativi, inclusiv infrastructură de producere de energie din surse regenerabile.
Buget apel:
14.148.203,59 EUR
Buget:
80.173.153,68 EUR
Dată început consultare publică:
30 iunie 2023
Dată sfârşit consultare publică:
24 iulie 2023
Data lansării:
15 iulie 2024
Data deschiderii:
16 septembrie 2024 00:00
Data închiderii:
15 martie 2025 00:00
Domenii
Zone:
Regiunea Sud – Muntenia
Alocarea financiară pentru acest apel de proiecte este 94,321,357.27 euro (FEDR+Buget de Stat), din care:
➢ 80,173,153.68 euro finanțare din FEDR;
➢ 14,148,203.59 euro cofinanțare de la bugetul de stat și contribuția solicitantului.
În cadrul prezentului apel de proiecte, pentru întocmirea bugetului cererii de finanțare, se vor lua în calcul următoarele rate de cofinanțare aplicabile cheltuielilor eligibile:
FEDR: maximum 85%
Buget de Stat: maximum 13%
Contribuție beneficiar: minimum 2%
Prezentul apel de proiecte se lansează prin sistemul informatic MySMIS2021.
Depunerea unei cereri de finanțare reprezintă operațiunea de transmitere, de către un solicitant, a unei cereri de finanțare, prin intermediul aplicației SMIS2021/MySMIS2021+.
Aplicația SMIS2021/MySMIS2021+ alocă, în mod automat, codul proiectului (codul SMIS) pentru fiecare cerere de finanțare la momentul începerii completării acesteia de către un solicitant. Ordinea codurilor SMIS nu reflectă ordinea depunerii proiectelor.
Codul SMIS va fi utilizat, în mod obligatoriu, în toată corespondența referitoare la proiectul căruia i-a fost alocat.
Informații suplimentare despre Apel regăsiți aici.
Share:
Puteți completa formularul de mai jos pentru a ne contacta.
"*" câmp obligatoriu